Spółka z Grupy DB Cargo Polska z końcem czerwca uroczyście otworzyła swoją najnowszą inwestycję. Terminal w kluczowej lokalizacji w południowej Polsce obsłuży około 4 000 wagonów rocznie.
Railport to terminal przeznaczony przede wszystkim do realizacji przeładunków i magazynowania wyrobów stalowych, np. kręgów stalowych, blach płaskich, walcówki, kształtowników oraz innych materiałów. Dodatkowo istnieje możliwość prowadzenia operacji intermodalnych związanych z przeładunkami i magazynowaniem kontenerów.
– Atutem tej inwestycji jest zaawansowana infrastruktura oraz dogodne położenie. Dzięki temu nasz terminal oferuje operatorom konkurencyjne rozwiązania logistyczne – mówi Tomasz Iwański, prezes DB Cargo Spedkol. Obiekt położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie sieci drogowej składającej się z autostrad, dróg krajowych i wojewódzkich. Railport zlokalizowany jest przy HUB-ie Sławięcice na bocznicy DB Cargo Spedkol z torami o łącznej długości ok. 50 km i dostępem do wagi samochodowej. Połączony jest z bocznicą kolejową w Sławięcicach przy sieci TEN-T, skąd realizowane są regularne połączenia na Śląsk, na południe i zachód Europy pociągami liniowymi obsługiwanymi przez Grupę DB Cargo.
– Railport jest efektem ciężkiej pracy zespołu projektowego spółek Grupy DB Cargo Polska. Owocem tego zaangażowania jest jedna z najważniejszych inwestycji Grupy ostatnich lat – terminal, który jest dla nas szansą rozwoju i bramą na nowe rynki i usługi – mówi Paweł Pucek, przewodniczący rady nadzorczej DB Cargo Spedkol oraz członek zarządu DB Cargo Polska. Inwestycja realizowana była przez konsorcjum firm Infra SILESIA (spółka z Grupy DB Cargo Polska) oraz Polimex Infrastruktura. Budowa rozpoczęła się w lutym 2024 roku, a pierwsze ładunki wjechały na terminal późną wiosną 2025.
Dane techniczne terminala:
- Hala przeładunkowa o powierzchni 7 100 m², możliwość przeładunku 200 000 t stali rocznie.
- Maksymalne wymiary kręgów: średnica – 2 700 mm, szerokość – 2 300 mm, waga – 42 000 kg.
- Suwnice dwudźwigarowe o udźwigu 35 t i 47 t.
- Przeładunki w relacji: wagon – magazyn, magazyn – samochód, wagon – samochód i v.v.
- Magazynowanie wewnątrz hali oraz możliwość magazynowania na placu zewnętrznym.
- Plac składowy: 7 400 m²
- Nawierzchnie utwardzone: 4 200 m²